Den 18. maj kårer vi Nordjyllands mest cirkulære virksomhed 2017. Arrangementet afholdes på Nordsøen Oceanarium med Reimer Bo som konferencier.
De 5 nominerede virksomheder er:
- Better World Fashion
- ELSK
- Aage Vestergaard Larsen A/S
- BILA
- Pack and Sea A/S
Du kan læse hele invitationen lige her og tilmelde dig til arrangementet via NemTilmeld.
Program
Kl. 15:00 Velkomst
Kl. 15:15 Regionalt politisk fokus på cirkulær økonomi ved Regionsrådsmedlem Otto Kjær Larsen (V), Region Nordjylland
Kl. 15:30 Offentliggørelse af casestudie om nordjyske virksomheder med cirkulære forretningsmodeller ved Post Doc. Rikke Dorothea Huulgaard og Ph.d. stud. Edward Vingwe, Forskningsgruppen for Bæredygtighed, innovation og politik ved AAU.
Kl. 16:10 Kort pause
Kl. 16:20 Parallelle Workshops:
1. Fra affald til guld – genanvendelse af plast. Case ved Aage Vestergaard Larsen A/S
2. Recirkulering i informatonssamfundet. Case ved Pack and Sea A/S
3. Slow fashion – et opgør med brug‐og‐smid‐væk kulturen. Case ved ELSK
4. Alt kan genbruges – kvalitetsprodukter af genbrugsmaterialer. Case ved Better World Fashion ApS
5. Forlængelse af produktlevetid og -værdi i industrien. Case ved BILA A/S
Kl. 17:20 Networking og sandwiches
Kl. 17:45 GÆSTETALER:
”Spar på naturen ‐ genbrug ressourcerne.”
Bestyrelsesformand
Connie Hedegaard, CONCITO
Kl. 18:15 Kåring af Nordjyllands mest cirkulære virksomhed. Præmieoverrækkelse og ekspertpaneludtalelse ved Professor Arne Remmen.
Kl. 18:30 Arrangementet slutter
Der bliver mulighed for rundvisning på Nordsøen Oceanarium fra kl. 18:30
De fire vurderingskriterier
Virksomhederne kan indstilles på baggrund af følgende fire kriterier, som også ligger til grund for den endelige bedømmelse.
Forretningsstrategi
Indeholder virksomhedens forretningsstrategi cirkulær økonomi-elementer? Er det for eksempel en del af virksomhedens forretningsstrategi at produkter, komponenter og materialer levetidsforlænges gennem vedligehold, istandsættelse, genbrug og genanvendelse, eller kan virksomhederne tilbyde leasing- eller tilbagekøbsaftaler til deres kunder for at virksomheden beholder ejerskabet af produktet og dermed har større mulighed for at istandsætte produkterne og sælge eller lease dem ud igen?
Designstrategi
Lever virksomhedens produkter op til ét eller flere RE-design principper? RE-design principperne er RE-think, gentænk produktet og dets funktion, RE-pair; gør det let at reparere produktet, RE-place; erstat skadelige stoffer med uskadelige alternativer, RE-use; design produktet så komponenter kan genbruges, RE-duce; reducer energi- og materialeforbruget og socioøkonomiske påvirkninger i hele produktets livscyklus og RE-cycle; vælg materialer, der kan genanvendes.
Hvis virksomheden ikke leverer et produkt, springes dette vurderingskriterium over.
Footprint og kommunikation
Arbejder virksomheden systematisk med at formindske sit ”fodaftryk” på miljø, ressourcer og sociale forhold?
Kommunikerer virksomheden hvordan den skaber værdi for natur og miljø, for arbejdsmiljø og sociale relationer, samt for virksomhedens økonomi og den samlede samfundsøkonomi?
Hvilke CSR aktiviteter arbejder virksomheden med?
Hvordan er virksomhedens kommunikation med omverdenen, herunder hvor gennemsigtig, tilpasset, troværdig og klart virksomheden kommunikerer og hvor lydhør er virksomheden overfor sine interessenter?
Samarbejdsrelation og partnerskaber
Hvilket samarbejde har virksomheden med andre virksomheder eller organisationer. Arbejder virksomheden eksempelvis primært med sine egne påvirkninger eller samarbejder virksomheden med sin værdikæde om at reducere påvirkningerne? Indgår virksomheden eksempelvis i partnerskab med andre virksomheder eller i et industrielt symbiosesamarbejde?
Hvis du vil vide mere om vurderingskriterierne
Forretningsstrategi
Her vurderes virksomhedens forretningsstrategi på hvorvidt det lever op til cirkulær økonomi forretningsmodelprincipper. En cirkulær forretningsmodel bygger på at ressourcerne i produktionen og brugen af produktet bevares så længe som muligt og de dermed cirkuleres igen og igen gennem forskellige materialesløjfer.
Ellen MacArthur Foundation har illustreret disse materialesløjfer i nedenstående figur. Midten af figuren illustrerer en traditionel lineær værdikæde, mens cirklerne til venstre og højre illustrerer de forskellige sløjfer, som produkterne, komponenterne og materialerne kan indgå for at forlænge deres levetid. Til venstre ses det biologiske kredsløb, mens den højre side illustrerer det tekniske kredsløb. Det biologiske kredsløb indeholder produkter, som udelukkende indeholder stoffer, som kan indgå i det naturlige kredsløb for eksempel gennem kompostering eller biogas. Afhængigt af produkttype kan de biologiske produkter også indgå i et kaskade forløb, hvor produkterne gennemgår flere sløjfer inden de eksempelvis komposteret. Et eksempel er grønsager i et supermarked. Hvis disse ikke bliver solgt, kan de eksempelvis sælges til reduceret pris. I det tekniske kredsløb kan produkter. Komponenter og materialer levetidsforlænges gennem vedligehold, istandsættelse, genbrug og genanvendelse.
Det overordnede princip er, at jo længere et produkt kan opretholde sin oprindelige stand, det vil sige i de indre cirkler, jo bedre. Eksempelvis kan virksomhederne tilbyde leasing- eller tilbagekøbsaftaler til deres kunder for at virksomheden beholder ejerskabet af produktet og dermed har større mulighed for at istandsætte produkterne og sælge eller lease dem ud igen, og altså arbejde i de indre cirkler af figuren.
(Ellen MacArthur Foundation, 2013: Towards the Circular Economy)
Vurdering: Jo tættere på de indre cirkler virksomheden arbejder frem for de ydre cirkler jo bedre.
Designstrategi
Dette kriterium relaterer til virksomhedens produkt og de overvejelser, der er gjort i forhold til 6 RE-design filosofien. Hvis virksomheden ikke leverer et produkt, springes dette vurderingskriterium over. 6 RE-design filosofien er seks enkle principper, som bruges i designet af produktet. Nedenfor præsenteres de seks principper med en barnevogn som eksempel.
RE-think, gentænk produktet og dets funktion. Kan barnevognen eksempelvis også bruges som klapvogn og derved spare ressourcer til produktionen af to produkter?
RE-pair; gør det let at reparere produktet. Kan steldele og andre materialer udskiftes?
RE-place; erstat skadelige stoffer med mindre skadelige alternativer. Kan farvning af stof og lakering af stel ske på en mindre miljøbelastende måde?
RE-use; design produktet så komponenter kan genbruges, sørg for at stel, lift og andre dele passer sammen med tidligere modeller, så eksempelvis stellet kan genanvendes med nye hjul. Hvis designet gøres tidsløst kan barnevognen desuden anvendes til flere bøn og videresælges.
RE-duce; reducer energi- og materialeforbruget og socioøkonomiske påvirkninger i hele produktets livscyklus. Reducer eksempelvis energiforbruget i produktionen af barnevognen.
RE-cycle; vælg materialer, der kan genanvendes, så eksempelvis stel kan smeltes om og metallerne kan avendes igen.
Vurdering: Jo flere af de seks RE-design principper produktdesignet indeholder jo bedre.
Footprint og kommunikation
Her vurderes virksomhedens påvirkning af henholdsvis miljømæssige, sociale og økonomiske faktorer. Kan virksomheden dokumentere en positiv miljø-, social eller økonomisk påvirkning eller en reduceret negativ effekt? Hvilke CSR aktiviteter arbejder virksomheden med?
Derudover vurderes der også på virksomhedens kommunikation med omverdenen, herunder hvor gennemsigtig, tilpasset, troværdig og klart virksomheden kommunikerer og hvor lydhør virksomheden er overfor sine interessenter.
Vurdering: Jo mere positiv påvirkning eller reduceret negativ påvirkning, jo bedre og jo mere virksomheden kommunikerer med sine interessenter, jo bedre.
Samarbejdsrelationer og partnerskaber
Her vurderes virksomhedens samarbejdsrelation og partnerskaber med andre virksomheder. Arbejder virksomheden eksempelvis primært med sine egne påvirkninger eller samarbejder virksomheden med sin værdikæde om at reducere påvirkningerne? Indgår virksomheden eksempelvis i partnerskab med andre virksomheder eller i et industrielt symbiosesamarbejde? Samarbejdsrelation og partnerskabsstigen ser således ud, hvor de nederste giver laveste vurdering og de øverste giver højeste vurdering:
TRIN 3: Virksomheden indgår i partnerskab med andre virksomheder i et symbiosefællesskab
TRIN 2: Virksomheden indgår i et samarbejde med sin værdikæde om at reducere sine påvirkninger i hele værdikæden
TRIN 1: Virksomheden arbejder primært med sine egne påvirkninger
Vurdering: Jo højere på samarbejds- og partnerskabsstigen virksomhedens arbejder, jo bedre.
Spørgsmål vedrørende prisuddelingen rettes til Keld A. Christensen, Aalborg Universitet
– e-mail: arenholt@business.aau.dk. Tlf. 99 40 26 96
Spørgsmål vedrørende vurderingskriterierne rettes til Rikke Dorothea Huulgaard, Aalborg Universitet
– e-mail rda@plan.aau.dk. Tlf. 99 40 82 92