IKEA-koncernen lancerede primo september sin nyeste forretningsplan. Planen har tre strategiske fokusområder, og det første handler om bæredygtighed. I Aalborg-afdelingen af IKEA har de gennem mange år arbejdet fokuseret med bæredygtighed og lancerer nu flere nye tiltag – både indadtil i varehuset og rettet mod forbrugerne.
IKEA’s forretningsplan for 2020-21 vil have positiv indflydelse på mennesker og miljø og skabe en grønnere hverdag i hjemmet. Koncernen, der på verdensplan har 422 butikker, har sat handling bag ordene ved bl.a. at lancere et par meget synlige tiltag som en ny, plantebaseret bolle i restauranten (som kun har 4 % miljøpåvirkning sammenlignet med den ikoniske kødbolle) og udfasning af det trykte IKEA-katalog.
Derudover – og meget synligt i varehuset – har IKEA opdateret og udvidet al kommunikation, som handler om bæredygtighed. Formålet er at inspirere kunderne til at vælge de bæredygtige produkter og fortælle historierne bag IKEA’s arbejde med bæredygtighed i forbindelse med varesortimentet.
Effekten af de små tiltag
Stine Sofussen og Jette Sveistrup arbejder med bæredygtighed og den kommercielle
årskalender hos IKEA Aalborg. De har bl.a. medvirket til at etablere samarbejde
med flere lokale virksomheder (og NBE-medlemmer) som Råt & Godt, AKKC,
Aalborg Kommune og AVV om udviklingsprojekter i bæredygtigt regi. De fortæller
om IKEA’s aktuelle fokus på bæredygtighed:
– Vi har lige lanceret appen ”IKEA Better Living”, hvor man kan se
klimaeffekten af små tiltag i hverdagen som f.eks. at købe mere bæredygtigt ind
eller spise plantebaseret til blot nogle af sine måltider. Appen skal øge folks
bevidsthed om, at det nytter at tænke bæredygtigt – både i sine indkøb og i
alle mulige andre hverdagshandlinger. Den er rettet mod kunderne, men vi bruger
den også internt blandt medarbejderne, så vi sammen kan holde fokus på bæredygtigheden.
Fælles viden om bæredygtige produkter
Stine og Jette fortæller om et andet internt projekt, de netop har søsat i
forbindelse med den nye forretningsplan:
– Hver måned udvælger vi et bæredygtigt IKEA-produkt, som en af vores kollegaer
kan blive den heldige vinder af og tage med hjem og afprøve i hverdagen.
Formålet med konkurrencen er, at vores kollegaer afprøver IKEA-produkter
derhjemme og efterfølgende deler en anmeldelse af produktet med deres øvrige
kollegaer. På denne måde inspirerer vi hinanden og involverer hele varehuset i,
hvilke bæredygtige produkter vi vil inspirere vores kunder til at vælge.
Børnefamilie-pakker i en svær tid
– Hos IKEA siger vi, at børn er de vigtigste mennesker i verden, fortæller
Stine og Jette. Derfor er det af stor betydning at vi op til efterårsferien, i
samarbejde med Gestus Nord, kan hjælpe økonomisk trængte børnefamilier med en
hjælpepakke.
Gestus Nord er en non-profit-organisation, der hjælper trængte børnefamilier i Nordjylland. IKEA Aalborg har samarbejdet med Gestus Nord de seneste 3 år. Pga. Corona oplever mange trængte familier at have det ekstra svært, og IKEA vil gerne bakke op om Gestus Nords hjælpearbejde til disse familier. Derfor har trængte børnefamilier kunnet ansøge om en hjælpepakke med alt fra dyner, puder og sengetøj til bamser, rygsække og notesbøger, og hjælpepakken bliver udleveret op til efterårsferien. IKEA Aalborg har desuden i de kommende år fokus på udviklingsprojekter og bæredygtigheds-indsatser på bl.a. tekstilområdet og levetidsforlængelse af hvidevarer.