Gode grunde til at deltage
– Erfaring fra nogle af de kommuner der går forrest
– Konkrete værktøjer og viden
– Netværk og inspiration
Miljømærkning Danmark og Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark, startede 2024 med at afholde den første konference om grønnere indkøb i det offentlige og vi er blevet blæst bagover, af jeres interesse.
Derfor er vi nu klar til at løfte sløret for en version 2.0. Vi kommer et spadestik dybere, bliver mere konkrete og giver dig værktøjer med hjem.
Det glæder os at kunne invitere dig til en spændende og inspirerende konference om grønne indkøb med fokus på cirkulær økonomi og brug af indkøbsdata. Konferencen samler eksperter, beslutningstagere og praktikere for at dele viden og erfaringer om, hvordan vi sammen kan arbejde for en mere bæredygtig fremtid, gennem smartere grønnere indkøb og cirkulært forbrug, blandt andet gennem brug af Svanemærket og EU Ecolabel.
Dato: 19. november 2024
Tid: 09.00 – 17.00
Sted: AKKC, Europa Plads 4, 9000 Aalborg
Pris: gratis – vi glæder os til at se dig
Program
Konferencier: Direktør i Miljømærkning Danmark Martin Fabiansen
Klik på pilene for uddybning af oplæggene
Ankomst, kaffe og croissanter
Nyd en forfriskende start med kaffe og croissanter.
Velkommen og introduktion til dagen v/byrådsmedlem i Aalborg Kommune (S) Tobias Bøgeskov Eriksen og direktør i Miljømærkning Danmark Martin Fabiansen
09.40 – 10.10
Grønt fokus i den fælleskommunale indkøbsstrategi: Sammen om indkøb og forbrug 2024 – 2030 v/ kontorchef Jane Møller Pedersen, KL
Cirkulær økonomi, reduceret forbrug og bedre data er nogle af de metoder, der bringes i spil den fælleskommunale indkøbsstrategi ”Sammen om indkøb og forbrug” for at mindske klima- og miljøpåvirkningen fra kommunernes indkøb og forbrug. Hør om ambitionerne, og hvad strategien vil betyde for indkøbere og leverandører i Nordjylland. Få desuden indsigt i resultaterne af KL’s seneste statusmåling for grønnere indkøb 2024.
10.10 – 10.35
Hvordan lykkes vi med at nå pejlemærkerne for den fælleskommunale indkøbsstrategi om mindre forbrug og mere cirkulært indkøb? v/ lektor Mette Alberg Mosgaard, Aalborg Universitet.
AAU har analyseret indsatsen for mere cirkulært indkøb i otte frontløberkommuner. Hør om undersøgelsens resultater, og hvad forskerne mener der skal til for, at lykkes med omstillingen til mere cirkulært indkøb i det offentlige. De vil blandt andet komme ind på, hvad der ligger før og efter udarbejdelsen af indkøbskriterier, for at indkøbet bliver cirkulært.
Nyd en forfriskning, netværk eller lad op til næste session
Praktiske erfaringer med at nedbringe forbruget og indkøbe mindre og bedre v/ Cecilie Schwartz Førby, udbuds- & kontraktchef, Odense Kommune
Odense Kommune arbejder ud fra et bæredygtigt forbrugshierarki, hvor overvejelser, som man bør gøre sig, før man køber nye produkter, står øverst. Hør, hvordan Odense Kommune har haft succes med at indføre mere nøjsomt forbrug gennem kampagner og konkrete handlinger i dagligdagens indkøb og udbud. Hør også, hvordan leverandører, medarbejdere og borgere er blevet involveret, og hvordan hele projektet er blevet modtaget, hvad der bidrog til den gode start, og hvorfor projektet fortsat spiller en afgørende rolle i kommunens indsats for grøn omstilling.
Spor 1: Grønne indkøbsdata Facilitator: LCA-specialist, Peter Martin Skov Hansen, Miljømærkning Danmark | Spor 2: Cirkulært indkøb og den gode markedsdialog Facilitator: Professor ved Aalborg University, Mette Alberg Mosgaard |
Forbrugsbaserede udledninger i den offentlige sektor – muligheder og udfordringer v/ CEO og co-founder i Konsido, Thomas Schultz Offentlige myndigheder har i stigende omfang fokus på at monitorere de forbrugsbaserede udledninger i deres organisation. I dette oplæg vil Thomas Schultz fra Konsido ApS fortælle, hvordan en række kommuner i Danmark arbejder med dette emne og illustrere nogle af de dilemmaer og udfordringer, der skal løses i et samarbejde mellem private virksomheder og offentlige myndigheder for at sikre, at datagrundlaget for dette arbejde kan forbedres og udvikles i de kommende år. I sidste ende er det et fælles ansvar at sikre, at vi sammen sænker vores aftryk på klimaet. Spørgsmål til Thomas Schultz. Klimahandling Nu: Fra udfordrende data til bæredygtige indkøb v/ Lektor ved AAU Søren Løkke og Ph.d.-stipendiat Timen Mattheüs Boeve I en tid, hvor klimahandling er mere presserende end nogensinde, er det afgørende at forstå, hvordan vi sikrer, at vores data bliver brugt til at lave de rigtige beslutninger. Oplægget vil kaste lys på nogle af de udfordringer, der er med de fremherskende metoder og vil anvise hvordan det simpelt kan løses (vi ved det er simpelt, fordi det er allerede implementeret på AAU). En meget vigtig pointe er, at data, datastruktur og præsentation skal understøtte, at brugere lærer, hvordan forskellige beslutninger fører til systemiske påvirkninger af fx global opvarmning. Spørgsmål til Søren Løkke og Timen Mattheüs Boeve. | Erfaringer med cirkulært indkøb v/Camilla Oxholm Sørensen og Birgitte Wendelboe, Randers Kommune Randers Kommune har flere års praktisk erfaring med omstilling til mere cirkulært indkøb og forbrug. Lyt med på dette oplæg og få indblik i, hvordan Randers Kommune arbejder med cirkulær økonomi i samspil med det lokale erhvervsliv og kommunens institutioner. Hør også om udfordringer og løsninger i konkrete cases om cirkulært indkøb af bl.a. møbler og affaldscontainere. Spørgsmål til Camilla Oxholm Sørensen og Birgitte Wendelboe. Svanemærket: Et stærkt redskab til at fremme cirkulær økonomi v/ Seniorkonsulent i Miljømærkning Danmark Lise Frank Axelsen Svanemærket er et stærkt redskab til at fremme cirkulær økonomi. Svanemærket tager hele produktets livscyklus – fra råvarer, produktion og brug til genbrug, recirkulering og affald – med i vurderingen, når der bliver fastsat krav. Hør hvad det betyder i praksis, og få inspiration til hvordan du som indkøber eller leverandør kan bruge Svanemærket i indsatsen for en mere cirkulær økonomi. Spørgsmål til Lise Frank Axelsen. |
Her serveres en vegetarisk sandwich og en forfriskning
Spor 1: Grønne indkøbsdata | Spor 2: Cirkulært indkøb og den gode markedsdialog |
Erfaringer med at omlægge til mere klimarigtig kost v/ Indkøbschef i Aalborg Kommune Jan V. Nielsen Brug af EPD’er i grønne offentlige bygge- og anlægsprojekter v/ Selma Al-Zohairi, LCA-specialist i Nordic LCA | Markedsdialog som en vej til et mere cirkulært indkøb v/lektor på AAU Rikke Huulgaard Rikke Hulgaard vil præsentere markedsdialog som en vej til mere cirkulært indkøb, både ud fra mere generelle overvejelser og ud fra en konkret case fra Hjørring kommune.
Indkøbsguide til cirkulære møbler v/lektor på AAU Rikke Huulgaard, Carpet Care Og Gabriel A/S Sammen med Gabriel præsenterer Rikke Huulgaard et nyt værktøj, en guide til cirkulært møbelindkøb, der kan anvendes til markedsdialog. Værktøjet er udarbejdet som en del af et forskningsprojekt om cirkulære tekstiler med bidrag fra en række industrivirksomheder. Spørgsmål til Rikke Huulgaard, Carpet Care og Gabriel. |
Nyd en forfriskning, netværk eller lad op til næste session
Fremlæggelse af erfaringer og viden om vigtigheden af effektiv kommunikation og godt samarbejde mellem ordregivere og leverandører v. Felix Dalker, Seniorchefkonsulent, Offentlig/privat og Velfærdspolitik i Dansk Industri.
Herefter spørgsmål til panelet, som består af:
- Kurt Nedergaard, direktør for CSR og kvalitet, Gabriel A/S
- Marck Højbjerg Matthiasen, CEO, dantoy
- Ann Skougaard Dyhr, afdelingsleder, juridisk afdeling og indkøb- og udbudsafdelingen, Hjørring Kommune,
- Tobias Bøgeskov Eriksen, byrådsmedlem (S), Aalborg Kommune
- Jan V. Nielsen, indkøbschef, Aalborg Kommune
Tak for i dag v/byrådsmedlem i Aalborg Kommune (S) Tobias Bøgeskov Eriksen og direktør i Miljømærkning Danmark Martin Fabiansen
Bobler og networking – med musik.
Vi ser frem til at byde dig velkommen til en dag fyldt med inspiration, netværk og praktiske løsninger. Tilmeld dig allerede i dag og bliv en del af bevægelsen mod en mere cirkulær fremtid.
Konferencen er gratis at deltage i.
Tilmeldingsfrist: fredag d. 15. november 2024 kl. 11:55.
Bemærk! Konferencen er gratis, men da der er begrænset antal pladser, foretrækker vi indkøbere og leverandører.
Afbud skal ske senest 24 timer før, ellers er vi desværre nødsaget til at opkræve et no show gebyr på 500 kr. ex moms, til at dække forplejning m.m.