Netværksmøde om kommunikation af bæredygtige tiltag - Lovkrav, gode råd og konkrete eksempler
Gode grunde til at deltage
– Få indsigt i lovgivningen og EU-regler
– Netværk og samarbejdsmuligheder
– Hands-on erfaring
Vi glæder os til at byde velkommen denne eftermiddag, til et spændende netværksmøde i samarbejde med Klimaalliancen fra Aalborg Kommune.
Program
– Kl. 13.00: Ankomst og velkomst ved NBE og Klimaalliancen
– Kl. 13.30: Præsentation af Kristensen Properties, deres arbejde med bæredygtighed og præsentation af casen ”Skibsbyggerivej” v. Jeppe Lynge Larsen CCO, Kristensen Properties.
– Kl. 14.00: ”Regler, rammer og love” v. Nikolaj Jalili-Trudslev, Haugaard | Braad Advokatpartnerselskab
– Kl. 14.45: Pause og netværk
– Kl. 15.15: ”Grønne budskaber med gennemslagskraft – sådan skaber I en stærk strategi for ESG-kommunikation” v. Rasmus Gregersen, Public Image
– Kl. 15.45: ”Bæredygtig kommunikation” V. Anna Højen, Pressechef AKKC og Louise Storgaard, Sustainability Manager
– Kl. 16.15: Faciliteret dialog mellem deltagerne og netværk
– Kl. 17.00: Tak for i dag.
Kom med denne dag, hvor vi stiller skarpt på hvordan man balancerer formidlingen af bæredygtighed i sin eksterne kommunikation og branding af ens virksomhed.
Programmet starter med en kort introduktion af Kristensen Properties og deres fokus på bæredygtighed, som ligger hus til arrangementet.
Herefter dykker vi med advokat Nikolaj Trudslev, fra Haugaard Braad Advokat firma, ned i lovgivningen omkring formidling af bæredygtighed. Han vil blandt andet komme ind på:
- Forbrugerombudsmandens nye guide om miljømarkedsføring (der forventes at blive offentliggjort inden sommerferien), herunder med kort indføring i de generelle krav til markedsføring af ”grønne” budskaber
- Greenhushing eller Greenwashing fra et juridisk perspektiv
- Mulighederne for at benytte Forbrugerombudsmanden som en aktiv medspiller
- Dokumentationskrav
- Nyt fra EU – Green Claims Direktiv og Ændring af direktivet om urimelig handelspraksis
Når lovgivningen er på plads, kigger vi ind i; hvad gør man så?
I en stor international undersøgelse efterlyser et flertal af de adspurgte borgere, at virksomheder og brands tager en mere aktiv rolle i at oplyse dem om grøn omstilling. Men samtidig svarer over halvdelen, at de faktisk ikke har tillid til virksomheders grønne budskaber.
Det er et paradoks, som enhver organisation bør have fokus på i sin kommunikation, fordi det peger på en overordnet mistro til virksomheders motiver. En mistro til, om virksomheder fremstiller sig selv som mere miljø- og klimavenlige, end de faktisk er, for at opnå markedsføringsmæssige fordele.
Som et PR- og kommunikationsbureau dedikeret med speciale i B2B oplever Public Image et stigende behov for rådgivning i relation til klima og ESG. I dette oplæg præsenterer vi eksempler på god klimakommunikation og kommer med råd og anbefalinger til, hvordan man integrerer ESG i sin kommunikationsstrategi og eksekverer den på en måde, der skaber tillid og engagement i omverdenen.
Og hvordan ser det så ud, når man indarbejder lovgivningen og de gode råd, i praksis? Det vil AKKC, der har arbejdet fokuseret med bæredygtighed gennem en årrække, give deres take på hvordan de har arbejdet med det. I 2017 blev de certificeret efter standarden ISO 20121 for bæredygtige events som de første i Danmark, og i 2020 opnåede de også DNV’s Verdensmålscertificering. At arbejde med bæredygtighed har været en enormt spændende rejse, som blandt andet også har betydet, at det store kongres og -kulturhus har skullet arbejde fokuseret med kommunikationen omkring emnet – både internt og eksternt. For det er faktisk ikke nemt at kommunikere om bæredygtighed. Det er et komplekst område, hvor man efterhånden også kan få enormt store bøder, hvis man f.eks. udøver Greenwashing.
AKKC’s Sustainability Manager, Louise Storgaard Nielsen, og Chief Press Officer, Anna Højen, vil fortælle om AKKC’s arbejde med bæredygtighedskommunikation, der foregår i et tæt samspil mellem husets bæredygtighedsafdeling og presse-team. Her vil de også komme ind på nogle af de kommunikative udfordringer, AKKC er stødt på gennem deres arbejde med bæredygtighed.
Vi glæder os til denne eftermiddag, der er spækket til bristepunktet med vigtig viden og hands-on erfaringer, man kan gå hjem med.
Dato: torsdag d. 24. oktober
Tid: 13.00 – 17.00
Sted: Skibsbyggerivej 5, 9000 Aalborg
Tilmeldingsfrist d. 21. oktober 2024 kl. 23:55.
Afbud skal ske senest 24 timer før, ellers er vi desværre nødsaget til at opkræve et no show gebyr på 200 kr. ex moms, til at dække forplejning m.m.
Mødet er kun for medlemmer af Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark og Klimapartnere hos Klimaalliancen Aalborg Kommune.
Vi ser frem til din deltagelse og en inspirerende eftermiddag!